Hoppa till huvudinnehåll
Synteleje förskola | Glemmingebro
augusti 2017 - oktober 2017
Skrolla ner

Vad är Grön Flagg

Hundratusentals barn och unga över hela Sverige är engagerade i Grön Flagg. Förhoppningen är att Grön Flagg ska vara första steget i ett livslångt engagemang kring hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett undervisningsverktyg som hjälper skolor och förskolor att lära ut hållbarhetsfrågor på ett spännande sätt.

Grön Flagg ingår i det internationella nätverket Eco-Schools, som förenar miljontals barn och unga runt om i världen. I Sverige drivs programmet av Håll Sverige Rent.

1/3
Utvecklingsområde 1:

Vatten-snö-is

Vad har vi gjort?

Vi arbetar med vatten/snö/is. Genom lek, experiment, sagor, sånger och ramsor följer och upptäcker vi vinterns väder och de olika fysikaliska fenomenen både ute och inne. 

Med snö och is ute börjar vi vatten is och snö tema. Vi följer barnens intresse och tankar. Tyvärr är vi just då inne i en sjukperiod som gör att temat drar ut på tiden och kontinuiteten blir dålig och intresset svalnar snabbt. Vi ser stort intresse för experiment och det utforskande arbetssättet hos alla barn. Många av de större barnen har mycket kunskap om de olika processerna och vi gör olika experiment och upptäckter tillsammans. Vi gör frågeställningar och ställer hypoteser om vad vi tror ska hända och varför. 

Vad kommer hända med löken?

Innan i veckan satte vi snödroppar i färgat vatten för att se vad som hände. Efter ett par dagar visade det sig att blommorna hade sugit upp färgen och fått lite röd färg i blommans nerver. Detta för att visa hur blommor/växter suger upp näringen.

Idag kom Johanna med en jättestor lök som vi satte i en vas med vatten för att se vad som kommer hända... 

Förslagen är många t.ex. löken kommer dricka upp allt vattnet, löken kommer bli större eller rötterna kommer växa. Fortsättning följer... ;)

I väntan på riktig snö har vi läst ramsor, sagor och flansagor om snö och vinter. Vi byggt oss en egen snögubbe som klarar att stå inne! Fast det är varmt! Alla är med på vårt gemensamma bygge! Några är med länge några är med en kort stund några kommer och går. Var och en hjälper till på sitt sätt. 

-Vi gjorde konstgjord snö, med hårbalsam och sånt pulver som man har när man bakar kakor. Den blev bra och vit, berättar Karla

Idag var vi alla ute och tittade vi på snöflingor  och fångade dem på ett mörkt papper. Det var spännande att se! Barnen har många olika hypoteser om varför snöflingorna inte ligger kvar på marken.

-de är så små

-de kommer med lite regn

-de smälter på sanden

Vi följer upp intresset för snö med experiment och samtal för att reda ut begreppen smälta, töa, frysa, minus och plusgrader. Vi använder oss av flanosagan om regndropparna Dripp och Dropps äventyr som hjälper oss att förstå regndroppens väg. Det blir ännu ett snögubbepyssel eftersom barnen ville pyssla något eget att ta med sig hem. 

Vad har vi lärt oss?

Vi ser ett mycket stort intresse för experiment och liknande aktiviteter hos alla barnen, även de som annars kan vara svåra att fånga. Detta gör att vi kommer att använda oss mera av detta i vår verksamhet. 

1/3
Utvecklingsområde 2:

Akvariet

Vad har vi gjort?

Vi vill utveckla barnens intresse och förståelse för vattnets kretslopp och hur människa/natur och samhälle påverkar varandra. Vi skaffar ett akvarium där alla kan vara delaktiga i skötseln, vi får på nära håll se och lära hur vatten och fiskar är beroende av sin miljö och även av oss. Vi får följa liv och död på nära håll. Genom att alla är delaktiga kan vi öka barnens förståelse och insikt om miljöns och i synnerhet vattnets betydelse. Samt de äldre barnen ska ges möjlighet att se likheter med fiskarna i ån och kunna dra slutsatser utifrån detta.

Akvariumet- vi lär om vårt lilla kretslopp

Akvariet är rogivande, inspirerande men också lärorikt. Här får vi på nära håll lära oss om vad växter och djur behöver och vilken funktion de har i kretsloppet. Fiskarna bajsar och ger näring till växterna, malarna äter upp överbliven fiskmat, musslan renar vattnet, pumpen suger in och filtrerar vattnet och doppvärmaren ser till så att vattnet håller rätt temperatur.

Vi pratar om liv och död. Vad som kan skada vattnet och våra fiskar, inte bara de i akvariet utan även i vår natur. Även att om en fisk dör äter de andra fiskarna upp den.

Orden vi lär oss är mussla, guldfisk, mal, pump, doppvärmare och termometer.

Vi har nu döpt alla fiskarna och musslan. Bebisfisken heter Malte, mellanfisken Kållin, den stora fisken Charlie, pojkmalen Raffe, flickmalen Bitis och musslan heter Snack.

En fisk blir sjuk och dör och vi har begravning. Vi följer liv och död på nära håll. Efter ett tag får vi nya färgglada fiskar. 

Storfiske

Plötsligt får Elly syn på en öring i ån och snabbt som blixten har hon den i sin håv!  Spännande att försiktigt få alla känna på den med våta fingrar. 

Vad har vi lärt oss?

Akvariet har skapat ett stort intresse hos både de äldre och yngre barnen Medvetenheten har ökat om vattnets betydelse och hur vår insats kan hjälpa till att skapa en bra vattenmiljö. De äldre barnen kan även se och diskutera och reflektera över vattnets kretslopp.Samt se likheter och skillnader mellan akvariet och ån. Ån har fångat barnens intresse mer nu än tidigare. Även de yngre barnen fångas av akvariet och har skapat många samtal och ett lugnt och rogivande hörn. Vi ser att alla barnen visar omsorg och intresse för skötsel och matning av fiskarna. Vi kommer att ha kvar akvariet och jobba vidare med det på liknande sätt med de nya barnen som börjar.

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Normer och värden
Följande mål inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:
Utveckling och lärande
Följande mål inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete. Förskolan ska sträva efter att varje barn:
1/2

Vår Grön Flagg-resa slutfördes 10 oktober 2017

Vår Grön Flagg-resa slutfördes 10 oktober 2017

Hälsningar från Håll Sverige Rent:

"Vilket fantastiskt arbete ni har gjort det här året med så många olika inslag. Härligt att läsa hur ni reflekterar kring barnens mer eller mindre aktiva deltagande och vad det kan bero på. Trist bara att ni har haft lite problem med sjukfrånvaro för att kunna köra fullt ut, med max engagemang, men så kan det bli ibland. Det ska bli spännande att få läsa er plan för nästa resa och se vad ni kommer att hitta på. Hoppas att fiskarna får vara med på ett hörn."

Vår Grön Flagg-resa slutfördes 10 oktober 2017

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Synteleje förskola | Glemmingebro